Inhoudingsplicht - brief
Hulpprogramma downloaden
DOC (30.5K)
Als u bij het openen van het bestand een waarschuwing ontvangt dat macro's "geblokkeerd" zijn, lees dan het bestand "Macrobeveiliging" dat u hier kunt downloaden
Geeft u als zelfstandige beroepsmatig opdracht aan een aannemer, dan bent u in het kader van het beruchte artikel 30bis verplicht om te controleren of die aannemer geen schulden heeft bij de RSZ en/of de fiscus vooraleer u zijn factuur betaalt.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Inhouden en doorstorten
U geeft als zelfstandige beroepsmatig opdracht aan een aannemer (bv. om werken uit te voeren in uw kantoorruimte, in uw handelspand, e.d.).
Vooraleer u een factuur betaalt aan uw aannemer, bent u verplicht om te controleren of die aannemer geen schulden heeft bij de RSZ en/of de fiscus. Dit staat in het beruchte artikel 30 bis).
Heeft uw aannemer schulden, dan bent u verplicht om een deel op zijn factuur in te houden en door te storten aan de RSZ en/of de fiscus.
Dit is de zogenaamde inhoudingsplicht. Die inhouding geldt ook voor als uw vennootschap werken laten uitvoeren.
In principe gaat het dan voor fiscale schulden over 15%, terwijl die voor sociale schulden (RSZ) oploopt tot 35%van het factuurbedrag dat u moet inhouden en doorstorten.
Hoe gaat u te werk?
U kunt via de website https://www.checkinhoudingsplicht.be/ eenvoudig nagaan of er zo’n inhoudingsplicht bestaat. Het volstaat om het ondernemingsnummer van de aannemer in te geven om te zien of er zo’n verplichting is.
Sinds kort kunt u uw inhoudingsplicht ook checken op uw smartphone via een speciaal daarvoor ontwikkelde, mobiele website https://checkinhoudingsplicht.be.
Voor de RSZ stort u op IBAN: BE76 6790 0001 9295; BIC: PCHQBEBB.
De RSZ heeft ook een beveiligde webservice (‘Billretainment’) ontwikkeld waarmee u kunt nagaan of de inhoudingsplicht geldt voor een lijst van ondernemingen. Met die webservice kunt u ook betalingen aan de RSZ voorbereiden. Voor meer informatie mailt u naar billretainment30bis@rsz.fgov.be.
Voor fiscale schulden stort u op IBAN: BE63 6792 0036 4008 – BIC: PCHQBEBB.
Bij problemen of vragen neemt u contact op met het contactcenter van Financiën op het nummer 02/572 57 57.
Wat als u niet doorstort?
Dan kan de RSZ u aanspreken voor de sociale schulden van de aannemer die u eigenlijk in zijn plaats had moeten betalen, weliswaar beperkt tot het gefactureerde bedrag maar eventueel ook een boete die vrij hoog kan zijn.
Factuur voor loutere privédoeleinden?
Dan geldt die inhoudingsplicht niet. Laat u bijgevolg als opdrachtgever-natuurlijke persoon werken uitvoeren aan uw gezinswoning, dan kan er uiteraard weinig discussie over bestaan dat er dan geen inhoudingsplicht geldt.
Behoort het pand waaraan de werken uitgevoerd worden tot het privaat vermogen van de opdrachtgever en gebruikt hij dat niet voor zijn eigen beroepsactiviteit, dan zijn de werken bestemd voor loutere privédoeleinden en is er geen inhoudingsplicht (Cass., 09.10.2017) .
Aannemer een seintje geven
U doet er in zo’n geval goed aan de betrokken aannemer te verwittigen dat u een deel van zijn factuur niet rechtstreeks aan hem betaalt maar wel aan de RSZ en/of de fiscus, dit om te vermijden dat hij achteraf ten onrechte meent dat u een slechte betaler bent en u nog een saldo verschuldigd blijft.
Tip
Verwittig de aannemer eventueel vooraf, vooraleer u iets inhoudt en doorstort. Mogelijk kan hij de achterstallen bij de RSZ en/of fiscus zelf bijpassen en kunt u kort nadien via de website een attest afdrukken waaruit blijkt dat de aannemer schuldenvrij is. Zo bespaart u zichzelf en uw aannemer een hoop administratieve rompslomp.