Checklist verplichte vermeldingen factuur
Hulpprogramma downloaden
DOC (37.5K)
Als u bij het openen van het bestand een waarschuwing ontvangt dat macro's "geblokkeerd" zijn, lees dan het bestand "Macrobeveiliging" dat u hier kunt downloaden
Wat er zoal op een factuur moet staan, wordt in grote mate bepaald door de btw-wetgeving.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Wat er zoal op een factuur moet staan, wordt in grote mate bepaald door de btw-wetgeving.
Voorwaarde voor de btw-aftrek
Een correcte factuur. De btw op een factuur is alleen recupereerbaar of m.a.w. aftrekbaar in de btw-aangifte indien de factuur zgn. regelmatig is.
Voor de btw betekent dit eenvoudigweg dat alles wat er volgens de letter van de wet moet staan, er ook in werkelijkheid staat. Concreet betekent dit o.m. dat uw btw-controleur de btw-aftrek kan weigeren indien een van de verplichte vermeldingen ontbreekt op de factuur van uw leverancier, zoals bv. het volgnummer of uw btw-nummer. Een btw-controleur kan echter ook moeilijk doen als uit bv. leveringsbons blijkt op welke datum bepaalde goederen bij u toekwamen en de factuur van uw leverancier van een andere datum is en op de factuur enkel een factuurdatum, maar niet de datum van levering vermeld staat.
Ook als u zelf factureert. Ook voor uw klanten is het uiteraard van belang dat zij van u een regelmatige factuur krijgen, zo niet riskeren zij de btw op uw facturen niet te kunnen recupereren. Zelf heeft u er echter ook belang bij om correcte of regelmatige facturen uit te reiken. Voor het uitschrijven van een onregelmatige factuur kan de Btw u immers een boete opleggen per factuur waarop er iets ontbreekt. Het totaalbedrag van zo’n boete kan dus m.a.w. vrij snel oplopen, zij het dat dit in de praktijk dan doorgaans wel verminderd wordt, maar dan nog natuurlijk.