Werken rond uw privéwoning aan 6% btw?
In principe mag een aannemer aan 6% btw factureren als hij zgn. werken in onroerende staat uitvoert aan een pand dat minstens 10 jaar oud is en dat na de werken hoofdzakelijk voor privédoeleinden gebruikt wordt.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Voor werken rond de woning en tuinwerken geldt er echter vaak een wettelijke uitsluiting. Wil u tuinverlichting, een tuinhuis, een zwembad of een parking laten plaatsen, dan zal steeds het tarief van 21% btw van toepassing zijn, ook als uw privéwoning ouder is dan 10 jaar.
Wenst u een terras te laten aanleggen, dan kan u wel van 6% btw genieten als het terras aan uw woning grenst. Wordt uw terras bv. achteraan in de tuin aangelegd en grenst het alleen aan uw tuinhuis, dan is het tarief van 21% van toepassing.
Ook als u een pad of oprit laat aanleggen dat de openbare weg rechtstreeks met uw woning verbindt, kan u van het 6% btw-tarief genieten. Denk bv. aan een pad van de straat naar de voordeur van uw woning. Laat u daarentegen een wandelpad in uw tuin aanleggen, dan is het tarief van 21% van toepassing.