Verklaring tot onbeslagbaarheid van de gezinswoning
Om te voorkomen dat eventuele schuldeisers beslag kunnen leggen op de gezinswoning, kan elke zelfstandige zijn gezinswoning onbeslagbaar laten verklaren.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Om te voorkomen dat eventuele schuldeisers beslag kunnen leggen op de gezinswoning, kan elke zelfstandige zijn gezinswoning onbeslagbaar laten verklaren. De verklaring moet gebeuren bij de notaris en moet een gedetailleerde beschrijving van de woning bevatten, alsook de vermelding van de eigen, gemeenschappelijke of onverdeelde rechten. Enkel de gezinswoning komt in aanmerking en niet een tweede verblijf. De verklaring biedt enkel bescherming t.a.v. beroepsschulden. De schulden moeten m.a.w. verband houden met de professionele activiteit. Ook sociale en fiscale schulden vallen hieronder. Het biedt geen bescherming t.a.v. gemengde schulden, dus schulden die ook een stuk privé zijn. Ook de personenbelasting wordt niet gedekt want dat is tevens een gemengde schuld. De onbeslagbaarheid geldt enkel voor schuldvorderingen die na de overschrijving op het hypotheekkantoor zijn ontstaan.
Vrije beroepers hebben vaak in hun gezinswoning een bureau of zelfs hun volledige praktijk en is er dus sprake van gemengd gebruik. In dat geval moet de notariële verklaringsakte duidelijk vermelden wat het woongedeelte en wat het gedeelte voor de beroepsactiviteit is. Wordt minder dan 30% (bv. 29,90%) voor beroepsdoeleinden gebruikt, dan is er geen probleem. De volledige gezinswoning geniet dan bescherming door de verklaring onbeslagbaarheid gezinswoning. Is het beroepsgedeelte echter 30% of hoger, dan slaat de onbeslagbaarheid enkel op het woongedeelte van de gezinswoning.