Uw tweede verblijf vorig jaar verkocht? U wordt hier dan gedeeltelijk op belast in uw aangifte personenbelasting.
Heeft u een tweede verblijf dan betaalt u privé belastingen op uw onroerende inkomen. Uw eigen woning is echter vrijgesteld.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Verkoopt u uw tweede verblijf tijdens het jaar? Of wordt die woning tijdens het jaar uw eigen woning omdat u er uw domicilie vestigt? Dan wordt u slechts belast voor de periode waarin de woning nog uw tweede verblijf was.
U moet daarom slechts een deel van het kadastraal inkomen aangeven in uw aangifte personenbelasting. Dat deel wordt berekend op basis van het aantal dagen dat u nog eigenaar was van de woning én dat de woning nog uw tweede verblijf was.
Heeft u uw tweede verblijf bijvoorbeeld op 27 januari 2025 verkocht? Dan moet u in uw aangifte personenbelasting voor inkomstenjaar 2025 slechts 27/365ste van het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen aangeven. Op basis daarvan berekent de fiscus dan uw belastbaar onroerend inkomen voor inkomstenjaar 2025 / aanslagjaar 2026.