Kilometervergoeding aftrekbaar voor uw vennootschap?
Uw vennootschap kan aan u als bedrijfsleider een belastingvrije kilometervergoeding toekennen voor de beroepsverplaatsingen die u met uw eigen auto aflegt.
-
Voorafbetaling (VA3)
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Deze vergoeding bedraagt voor het eerste kwartaal van 2026 € 0,4326 per beroepsmatige kilometer en is voor u als bedrijfsleider belastingvrij.
Aangezien een kilometervergoeding fiscaal wordt gezien als een autokost, is ze voor uw vennootschap niet altijd volledig aftrekbaar. Verplaatst u zich met een volledig elektrische auto, dan is deze kilometervergoeding in principe wel volledig aftrekbaar. Gebruikt u een niet‑elektrische auto, dan hangt de aftrek af van het moment waarop u de auto heeft aangeschaft:
- auto aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025: de kilometervergoeding is in 2026 nog voor maximaal 50% aftrekbaar;
- auto aangeschaft in 2026: de kilometervergoeding is in 2026 niet aftrekbaar.