Is de jaarrekening 2025 van uw vennootschap definitief na goedkeuring en neerlegging?
Valt het boekjaar van uw vennootschap samen met het kalenderjaar? Dan moet de algemene vergadering de jaarrekening 2025 uiterlijk op 30 juni 2026 goedkeuren. Daarna moet de jaarrekening binnen de 30 dagen worden neergelegd bij de Balanscentrale van de Nationale Bank van België (uiterlijk op 31 juli 2026).
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Hoewel de aangifte in de vennootschapsbelasting pas later dit jaar moet worden ingediend, is het belangrijk om nu al enkele fiscale keuzes te maken. De belastingaangifte wordt namelijk opgesteld op basis van de goedgekeurde en neergelegde jaarrekening.
Denk daarom tijdig na over de bestemming van de winst van boekjaar 2025. Keert u een dividend uit, legt u een liquidatiereserve aan…? Deze keuzes kunnen een belangrijke invloed hebben op de belastingdruk van uw vennootschap. Zo is een dividend niet aftrekbaar voor de vennootschap, terwijl de aanleg van een liquidatiereserve aanleiding geeft tot een afzonderlijke heffing van 10%.
Een neergelegde jaarrekening is in principe definitief. U kunt ze achteraf niet meer wijzigen omdat u een andere beleidskeuze wilt maken. De fiscus hoeft immers geen rekening te houden met dergelijke wijzigingen. Alleen wanneer er fouten in de jaarrekening zijn geslopen, kan een correctie nog mogelijk zijn.