Installatie GKS 2.0 voor nieuwe horecazaken: tolerantie 01.01.2026
Het geregistreerde kassasysteem, beter gekend als de witte kassa, moet gebruikt worden zodra de omzet die een belastingplichtige uit restaurant- en cateringdiensten behaalt, meer dan € 25.000 (excl. btw) bedraagt.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Het GKS wordt gemoderniseerd. Concreet wordt er een nieuw systeem ingevoerd, nl. ‘ de GKS 2.0’ die o.a. het digitale btw-kasticket het nemen van een kopie daarvan mogelijk maakt.
Voor horecazaken/belastingplichtigen die al over een ‘oud’ GKS (GKS 1.0) beschikken, verloopt de overstap gefaseerd vanaf 1 juli 2026, afhankelijk van de datum van ingebruikname van het huidige systeem.
Voor (nieuwe) horecazaken die een GKS moeten gebruiken maar nog geen GKS hebben, is voorzien dat het GKS 2.0 verplicht wordt vanaf 1 juli 2025. Er zullen echter niet voldoende nieuw gecertificeerde kassa’s en fiscale datamodules (FDM) 2.0 beschikbaar zijn op de markt. Daarom heeft de fiscus beslist om, bij wijze van tolerantie, de verplichte installatie van een GKS 2.0 voor betrokken horecazaken zonder bestaand GKS uit te stellen tot 1 januari 2026.
Concreet, als u tussen 1 juli en 31 december 2025 een GKS nodig heeft voor uw horecazaak:
- kunt u vrijwillig kiezen voor een onmiddellijke overstap naar GKS 2.0, van zodra u een gecertificeerde kassa en FDM kunt hebben.
Vanaf 1 juli 2025 kunt u zich online registreren voor GKS 2.0 in afwachting van de effectieve levering van uw kassa en FDM. Ook de online omgeving voor communicatie met de FDM 2.0 zal beschikbaar zijn vanaf 1 juli 2025. - kunt u ook een GKS 1.0 installeren om tijdens deze periode aan uw fiscale verplichtingen te voldoen.
De lijst met gecertificeerde kassasoftware en FDM 2.0 maakt de fiscus nog kenbaar op zijn website.