Deadlines in de vennootschapsbelasting bij een gebroken boekjaar
Eindigt uw boekjaar niet op 31 december, dan heeft u een gebroken boekjaar. Voor een gebroken boekjaar is het aanslagjaar het kalenderjaar waarin het boekjaar afsluit; eindigt uw boekjaar op 30 september 2025, dan is het aanslagjaar 2025.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De aangifte in de vennootschapsbelasting moet ingediend worden tegen de laatste dag van de zevende maand na de maand van de balansdatum. Als u uw boekjaar afsluit op 30 september 2025 (aj 2025) dan is de deadline om uw aangifte in te dienen 30 april 2026. Boekjaren die afsluitingen tot en met eind februari, volgen uitzonderlijk de algemene deadline voor gewone boekjaren (in 2025: 10 oktober 2025).
De fiscus kan uw aangifte in principe binnen de drie jaar controleren. Deze driejarige termijn start bij een gebroken boekjaar op de balansdatum; sluit u af op 30 juni 2025 (aj 2025) dan loopt de controletermijn tot 30 juni 2028.
Voorafbetalingen vallen in de 4de, 7de, 10de en 12de maand van het boekjaar; begint het boekjaar niet op de eerste dag van een maand, dan telt die maand niet mee. Als u uw boekjaar afsluit op 30 juni dan zijn de deadlines voor de voorafbetalingen 10 oktober, 10 januari, 10 april en 20 juni.