Btw-activiteit in opstart: alvast btw recupereren
Van zodra men geregeld en zelfstandig, binnen het kader van een economische activiteit goederen levert en/of diensten verricht, wordt men btw-plichtige en kan u in principe btw recupereren op uw aankoopfacturen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
In de praktijk zal een startende ondernemer voorbereidende handelingen stellen zoals de aankoop van bedrijfsmiddelen of investeringsgoederen met oog op het btw-belastbare handelingen, zijnde het leveren van goederen en/of het verrichten van diensten aan klanten. Het is echter vaststaande Europese rechtspraak dat dergelijke voorbereidende handelingen al tot de economische activiteit moeten worden gerekend. Voor dergelijke verrichtingen heeft men m.a.w. al recht op btw-aftrek nog vóór de effectieve activiteiten zijn begonnen, en dus vóór er een btw-nummer is toegekend.
U kunt echter pas btw recupereren via de periodieke btw-aangifte, en om die te kunnen indienen, heeft men dan wel een btw-nummer nodig. Het recht op aftrek op die voorbereidende handelingen kan dus ten vroegste worden uitgeoefend in de eerste periodieke btw-aangifte, die naargelang het geval, op maand- of kwartaalbasis moet ingediend worden.
Op aankoopfacturen staat dan weliswaar geen btw-nummer vermeld, maar dat is geen obstakel voor de uitoefening van het recht op aftrek. In verschillende arresten heeft het Europese Hof van Justitie immers benadrukt dat het fundamentele beginsel van btw-neutraliteit eist dat aftrek van de btw wordt toegestaan als de materiële voorwaarden daartoe zijn vervuld, ook als bepaalde formele voorwaarden, zoals geen vermelding btw-nummer op factuur, niet zijn vervuld. Zolang men nog niet in het bezit is van een btw-nummer, kan men op de facturen dan best laten vermelden “btw-nummer in aanvraag”.