Bijdrage laattijdige neerlegging jaarrekening wordt geïndexeerd vanaf 01.01.2026
De jaarrekening van een vennootschap moet in principe neergelegd zijn bij de Nationale Bank van België binnen de 30 dagen na goedkeuring van de algemene vergadering en ten laatste zeven maanden na de afsluitingsdatum van het boekjaar.
-
Voorafbetaling (VA3)
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Voor een boekjaar dat afsluit op 31 december 2025 moet uw jaarrekening uiterlijk 31 juli 2026 neergelegd zijn. Wordt de jaarrekening neergelegd in de achtste maand, dan ontsnapt u nog aan de tarieftoeslag maar vanaf de negende maand niet meer.
Sinds 2025 kan het bedrag van de tarieftoeslag jaarlijks geïndexeerd worden. Concreet zal deze weer stijgen vanaf 1 januari 2026. Voor kleine en microvennootschappen die hun jaarrekening volgens het verkort schema of microschema openbaar maken, houdt dit een stijging in van 2%:
|
Neerlegging kleine of microvennootschap |
Bijdrage t/m 31.12.2025 |
Bijdrage vanaf 01.01.2026 |
|
In de 9e maand na afsluiting boekjaar |
€ 148 |
€ 151 |
|
In de 10e t/m 12e maand na afsluiting boekjaar |
€ 222 |
€ 227 |
|
Vanaf de 13e maand na afsluiting boekjaar |
€ 443 |
€ 453 |