Belasting op inverkeerstelling in Wallonië wijzigt vanaf 1 juli 2025
In Wallonië wijzigt de belasting op inverkeerstelling (BIV). De jaarlijkse verkeersbelasting blijft daarentegen onveranderd, deze wordt wel in de drie gewesten geïndexeerd op 1 juli 2025.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De BIV is een eenmalige belasting die moet betaald worden door elke eigenaar, ook als dit een vennootschap is, van een gemotoriseerd voertuig, wanneer het voertuig de eerste keer op de openbare weg gebruikt wordt, ongeacht of het gaat over een nieuwe wagen dan wel een tweedehandswagen.
De berekening van deze belasting wijzigt voor wagens die vanaf 1 juli 2025 worden ingeschreven in Wallonië. De BIV zal worden berekend op basis van een nieuwe formule met de volgende parameters: CO2-uitstoot, het gewicht, de leeftijd en het vermogen van de wagen. De BIV bedraagt voortaan minimaal € 50 en maximaal € 9.000.
Door deze parameter te gebruiken om de BIV te berekenen, wil de Waalse regering het aankopen van milieuvriendelijke wagens stimuleren.
In Vlaanderen en Brussel blijft de BIV voorlopig ongewijzigd, de bedragen worden wel jaarlijks op 1 juli geïndexeerd.