Arbeidsongeschiktheid als zelfstandige: zo wordt uw uitkering belast
Wordt u als zelfstandige ziek of arbeidsongeschikt voor meer dan zeven dagen, dan kunt u via uw ziekenfonds een uitkering krijgen. Er zijn wel een aantal voorwaarden zoals dat uw sociale bijdragen betaald zijn, u tijdig een attest indient bij uw mutualiteit en u persoonlijk uw werk volledig hebt stopgezet (anderen mogen uw zaak wel openhouden).
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De arbeidsongeschiktheidsuitkering is geen belastingvrij inkomen. Op het moment dat u de uitkering ontvangt, houdt uw ziekenfonds 11,11% bedrijfsvoorheffing in. Dit lijkt beperkt, maar het is slechts een voorschot op uw uiteindelijke belasting. Bij uw belastingaangifte wordt uw uitkering samengeteld met uw andere inkomsten en belast volgens de gewone, progressieve tarieven van de personenbelasting.
Dat betekent dat het werkelijke belastingpercentage op uw uitkering vaak hoger zal uitvallen dan de voorheffing. U moet dus rekening houden met een mogelijke bijbetaling bij de belastingafrekening (via uw aanslagbiljet), zeker als u naast uw uitkering nog andere inkomsten had dat jaar.
Krijgt u alleen een arbeidsongeschiktheidsuitkering, dan heeft u recht op een belastingvermindering (bedrag dat bij de berekening van uw personenbelastingen door de Belastingen zal worden afgetrokken van de uiteindelijk te betalen belasting) die voor inkomstenjaar 2025 maximaal € 2.977,93 bedraagt. Heeft u naast de uitkering nog andere beroepsinkomsten, dan wordt deze vermindering wel beperkt in functie van uw totale netto-inkomen (art. 147 WIB).