6% btw bij sloop-en heropbouw wanneer u de woning verhuurt aan uzelf als bedrijfsleider?
Een vennootschap kan onder bepaalde voorwaarden genieten van het verlaagde btw-tarief van 6% voor de afbraak en heropbouw van een woning. Een van die voorwaarden is dat de woning nadien gedurende minstens 15 jaar wordt verhuurd aan een natuurlijke persoon die er zijn hoofdverblijfplaats vestigt. Maar geldt dit gunsttarief ook wanneer de vennootschap verhuurt aan haar eigen bedrijfsleider?
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Ook wanneer uw vennootschap de heropgebouwde woning verhuurt aan u als bedrijfsleider, kan het verlaagde btw-tarief van 6% worden toegepast. Daarbij is wel vereist dat u de woning huurt als particulier en er zonder uitstel uw hoofdverblijfplaats vestigt. U moet er dus effectief en zonder uitstel uw domicilie vestigen.
Daarnaast moet een huurovereenkomst voor hoofdverblijfplaats afgesloten worden voor een periode van minstens 15 jaar. Deze overeenkomst moet bovendien geregistreerd worden.
Ook de bewoonbare oppervlakte van de woning is van belang. Bij een verkoop op plan mag deze maximaal 175 m² bedragen, bij een aannemingscontract is dit 200m². Voor de berekening van de bewoonbare oppervlakte worden badkamers, toiletten, wasplaatsen, trappen, bergingen, kelders en niet-ingerichte zolders, garages en bijgebouwen niet meegeteld.
Tot slot is het belangrijk dat sprake is van een werkelijke verhuur. De bedrijfsleider moet dus een marktconforme huurprijs betalen. Zo vermijdt u discussies met de fiscus over de economische realiteit van de verhuur en de naleving van de voorwaarden voor de toepassing van het verlaagde btw-tarief van 6%.