Wetgevend ingrijpen: monsterboeten zijn de uitzondering geworden
In principe zijn beroepskosten slechts fiscaal aftrekbaar als daarvoor de nodige bewijsstukken worden voorgelgd.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
In principe zijn beroepskosten slechts fiscaal aftrekbaar als daarvoor de nodige bewijsstukken worden voorgelgd. Voor voordelen alle aard en lonen toegekend aan bedrijfsleiders/werknemers en vergoedingen toegekend aan zelfstandige verkrijgers (commissies, makelaarslonen) geldt tevens een bijzondere ficheplicht. Vennootschappen moeten jaarlijks fiches opmaken en indienen bij de fiscus. Op die manier kan de fiscus nagaan of de uiteindelijke verkrijgers van de vergoedingen deze ook correct hebben aangegeven. Als de vennootschap ficheverplichting niet naleeft, kan een aanslag geheime commissielonen worden opgelegd. In dat geval worden de vergoedingen afzonderlijk belast bij de uitkerende vennootschap. Het tarief daarvan bedraagt 100% zo de verkrijger een natuurlijke persoon is, en 50% wanneer de verkrijger een rechtspersoon is.
Die monsterboete is echter niet verschuldigd wanneer de verkrijger van lonen of voordelen ze aangegeven heeft, of als de fiscus de genieter van de lonen of voordelen tijdig en op ondubbelzinnige wijze kan identificeren. Tijdig impliceert binnen 2 jaar en 6 maanden vanaf 1 januari van het betrokken aanslagjaar. Wanneer de fiscus de verkrijger identificeerde buiten deze periode, dan kon de fiscus bij de vennootschap alsnog een aanslag geheime commissielonen opleggen, ook al was de verkrijger belast. De wetgever is hier tussengekomen. De fiscus mag de bijzondere aanslag niet meer opleggen – na de periode voor ondubbelzinnige identificatie – wanneer de binnenlandse verkrijger akkoord gaat met de belasting in zijn hoofde.