Warmtepomp installeren tegen 6% btw aan ‘jonge’ woning: best wachten tot 01.01.2026
Tot eind 2024 was er een gunstmaatregel van kracht waarbij de installatie van warmtepompen (voor verwarming woning en/ of sanitaire verwarming) aan privéwoningen van minder dan 10 jaar oud kon genieten van het verlaagd 6% btw-tarief.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Aanvankelijk was het de bedoeling dat deze maatregel zou worden verlengd vanaf 01.01.2025, maar in het voorontwerp van de Programmawet dat de ministerraad goedkeurde is daar echter geen sprake van. De minister van Financiën werd daarover ondervraagd…
De minister heeft in een antwoord op een parlementaire vraag laten weten dat het nog steeds de bedoeling is om die btw-verlaging van 6% terug in te voeren, maar dat het om bepaalde redenen niet mogelijk is om dat met terugwerkende kracht te laten ingaan vanaf 01.01.2025. Vanaf 01.01.2026 zou de btw-verlaging terug van kracht zijn (Integraal Verslag, Kamercommissie Financiën, 29 april 2025, nr. CRIV 56 COM 130, 2).
Is uw privéwoning ouder dan 10 jaar, dan hoeft u uiteraard niet te wachten tot begin 2026 vermits u in dergelijk geval gewoonweg kunt terugvallen op het bestaande renovatietarief van 6% btw. Bespreek voor de volledigheid wel met uw dossierbeheerder of alle voorwaarden ter zake wel voldaan zijn.