Wanneer uw aangifte personenbelasting inkomstenjaar 2024/aanslagjaar 2025 indienen?
Wie zijn aangifte personenbelasting over inkomstenjaar 2024 online via MyMinfin (Tax-on-web) indient, krijgt daarvoor tijd tot en met 15 juli 2025, ongeacht of u die zelf indient of via een mandataris.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De uiterlijke indieningsdatum wordt verschoven naar 16 oktober 2025 als er sprake is van een zgn. complexe aangifte. Dat is het geval als uw aangifte winsten en/of baten, bezoldigingen van bedrijfsleiders, bezoldigingen aan meewerkende echtgenoten (wettelijk samenwonenden), en/of buitenlandse beroepsinkomsten (incl. pensioenen en vervangingsinkomens) bevat. Die deadline geldt trouwens ook voor uw gevolmachtigd dossierbeheerder.
Een aangifte personenbelasting is ook complex als u voor de eerste keer aangifte doet van een onroerend goed in het buitenland, een onderhoudsuitkering ontvangen van of betaald aan een persoon in het buitenland, een lening afgesloten in het buitenland, een juridische constructie en/of, de toepassing van het bijzondere belastingstelsel voor ingekomen belastingplichtigen en onderzoekers.
Wie zijn aangifte nog op papier indient/laat indienen, geldt als deadline steeds 30 juni 2025, ook als die aangifte complex is!