Wanneer is een gift van uw vennootschap fiscaal aftrekbaar?
Wilt u met uw vennootschap een goed doel steunen? Hoewel een gift eigenlijk geen beroepskost is omdat ze niet gedaan wordt om belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden, kan ze toch fiscaal aftrekbaar zijn als aan een aantal voorwaarden is voldaan.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Een gift is alleen aftrekbaar als ze gedaan wordt aan een erkende instelling. De lijst met erkende instellingen kan u hier raadplegen: https://fin.belgium.be/sites/default/files/media/documents/giften-erkende-instellingen-20260420.pdf. Een gift aan een lokale vereniging, sportclub of jeugdbeweging is daarentegen meestal niet aftrekbaar, omdat die organisaties doorgaans niet erkend zijn.
Hiernaast moet ze minstens € 40 per instelling per jaar bedragen. Stort uw vennootschap dus aan 2 instellingen € 20 dan komt geen van beide giften voor aftrek in aanmerking.
Bovendien moet de begunstigde een fiscaal attest afleveren, dat u doorgaans ontvangt aan het begin van het jaar dat volgt op het jaar waarin de gift werd gedaan.
De fiscale aftrek is beperkt tot 5% van de belastbare winst van het boekjaar, met een maximum van € 500.000. De gift levert zo een belastingbesparing van 20%-25% op, afhankelijk of uw vennootschap het verlaagde tarief geniet. Is de belastbare winst van uw vennootschap bijvoorbeeld € 20.000 dan kan u voor dat boekjaar maximaal € 1.000 aan giften in aftrek nemen.