Vrijstelling van erfbelasting op de gezinswoning in ruime zin
Wanneer uw partner (echtgenoot of wettelijk samenwonende) overlijdt, betaalt u in België (Vlaanderen, Brussel en Wallonië) geen erfbelasting op de gezinswoning.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Feitelijk samenwonenden moeten een testament opmaken om van elkaar te erven en genieten de vrijstelling enkel in Vlaanderen na drie jaar ononderbroken samenwonen en het voeren van een gemeenschappelijk huishouden. Domiciliëring in het bevolkingsregister wordt als een weerlegbaar vermoeden van samenwoning aanvaard, maar ook andere bewijzen zijn mogelijk, zoals gezamenlijke nutsfacturen.
De vrijstelling reikt verder dan enkel de woning zelf. Ook ‘normale aanhorigheden’ zoals een garage, tuin of zwembad met poolhouse vallen onder de vrijstelling. Het hoeft zelfs niet één kadastraal inkomen te zijn, zolang het deel uitmaakt van de woonfunctie.
Bij een gebouw met gemengd gebruik (gedeeltelijk privé, gedeeltelijk professioneel) geldt de vrijstelling voor het volledige gebouw als het professionele deel ondergeschikt is aan het woongedeelte; anders enkel voor het privégedeelte.