Vraag de vernieuwing van de « handelaarsplaten » uiterlijk op 15 februari 2027 aan
Garagisten en andere voertuighandelaars moeten de geldigheid van hun handelaarsplaten elk jaar laten vernieuwen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Om de vernieuwing van handelaarsplaten aan te vragen, is een btw‑attest nodig. Daarbij moeten minstens 12 verkoopfacturen kunnen voorgelegd worden die niet ouder zijn dan 12 maanden voorafgaand aan de aanvraag.
Het btw-attest voor de vernieuwing kan tot en met 28 februari 2027 online worden aangevraagd via MyMinfin. Uw aanvraag moet echter ook uiterlijk op 28 februari 2027 verwerkt zijn. Aangezien de uiterste datum op een zondag valt en de verwerkingstermijn tot 10 werkdagen kan oplopen, raadt de FOD Financiën aan om uw aanvraag zo snel mogelijk en uiterlijk op 15 februari 2027 in te dienen.
Als u uw aanvraag na 15 februari 2027 indient, kan niet worden gegarandeerd dat deze tijdig zal worden verwerkt.
Als u uw aanvraag na 26 februari 2027 indient, zal deze niet meer worden verwerkt. Ze wordt dan beschouwd als geweigerd, omdat ze niet binnen de maximale verwerkingstermijn van 10 werkdagen werd ingediend.
Een btw-attest is echter niet vereist voor « proefritten- en beroepsplaten ». De aanvraag of vernieuwing van deze platen kan rechtstreeks bij de FOD Mobiliteit worden geregeld.