Vlaanderen zal vanaf 1 januari 2020 woonbonus afschaffen
Wie een hypothecaire lening van minstens 10 jaar afsluit om een woning te kopen en er zelf te wonen, krijgt privé een belastingvermindering van 40%, berekend op een basisbedrag van € 1.520.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Wie een hypothecaire lening van minstens 10 jaar afsluit om een woning te kopen en er zelf te wonen, krijgt privé een belastingvermindering van 40%, berekend op een basisbedrag van € 1.520. Heeft men daarenboven geen andere woning, dan wordt dat bedrag verhoogd met € 760 voor de eerste 10 jaar van de lening en eventueel nog met € 80 voor drie kinderen ten laste. Het fiscaal voordeel bedraagt max. € 944.
In het Vlaamse regeerakkoord wordt de woonbonus voor nieuwe hypothecaire leningen vanaf 1 januari 2020 echter afgeschaft. Wie de woonbonus reeds geniet, zal de belastingvermindering kunnen behouden. Ter compensatie van de afschaffing zal de registratiebelasting op de aankoop van een woning in Vlaanderen vanaf 1 januari 2020 worden verlaagd van 7% naar 6%. Op de aankoop van een nieuwe woning moet echter nog steeds 21% btw betaald worden.