Via pandwissel nog fiscaal voordeel voor gezinswoning in Brussel en Wallonië
Via een lopend hypothecair krediet voor de gezinswoning kunt u via een pandwissel toch nog fiscaal voordeel op dat krediet krijgen indien een particulier een nieuwe gezinswoning gaat kopen of bouwen in Wallonië of Brussel.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Via een lopend hypothecair krediet voor de gezinswoning kunt u via een pandwissel toch nog fiscaal voordeel op dat krediet krijgen indien een particulier een nieuwe gezinswoning gaat kopen of bouwen in Wallonië of Brussel. Een pandwissel (of hypotheekoverdracht) houdt in dat de oorspronkelijke hypothecaire inschrijving voor de gezinswoning die de koper nu bezit, overgebracht wordt naar een ander onroerend goed (bijvoorbeeld een nieuwe woning).
U valt voor zo’n krediet in Brussel en Wallonië terug op het fiscaal voordeel van het federaal langetermijnsparen. Dit betekent concreet een fiscaal voordeel van normaal 30% (+ gemeentebelastingen) op het afgelost kapitaal beperkt tot een maximale schijf. En voor een maximaal bedrag afhankelijk van de hoogte van het beroepsinkomen, met een maximum van € 2.350 (cijfer aanslagjaar 2020) per jaar per belastingplichtige. Indien het lopend krediet (initiële looptijd 20 jaar) nog 14 jaar loopt is het totaal maximaal fiscaal voordeel (niet geïndexeerd) voor u en uw partner nog : € 2.350 x 30% 2 x 14 = € 19.740 (+gemeentebelastingen).