Verhoging belastingvrije som voor zorgbehoevende personen van minstens 65 jaar oud
Belastingplichtigen hebben in hun personenbelasting recht op een verhoging van hun belastingvrije som, zo ascendenten of zijverwanten (ouders, broers, zussen,…) tot en met de tweede graad van minstens 65 jaar deel uitmaken van hun gezin (oude regeling).
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Belastingplichtigen hebben in hun personenbelasting recht op een verhoging van hun belastingvrije som, zo ascendenten of zijverwanten (ouders, broers, zussen,…) tot en met de tweede graad van minstens 65 jaar deel uitmaken van hun gezin (oude regeling). De Programmawet van 20 december 2020 heeft o.m. bepaald dat de verhoging enkel nog wordt toegekend wanneer de ascendent of zijverwant zorgbehoevend is (nieuwe regeling).
De aanpassing geldt vanaf inkomstenjaar 2021/aanslagjaar 2022, maar in circulaire 2021/C/82 dd. 03.09.2021 is een overgangsregeling uitgewerkt op grond waarvan een ascendent of een zijverwant die voor het aanslagjaar 2021 in aanmerking komt voor de verhoging van de belastingvrije som, ook voor de aanslagjaren 2022 tot 2025 daarop aanspraak kan maken conform de oude regeling - zonder dat de persoon in kwestie dus zorgbehoevend moet zijn - tenzij de nieuwe regeling voordeliger is.