Vergroening autofiscaliteit: voorlopig geen gevolgen voor btw-aftrek
Eind 2021 zal in principe een wet gestemd worden die de autofiscaliteit wil 'vergroenen'.
-
Voorafbetaling (VA3)
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Eind 2021 zal in principe een wet gestemd worden die de autofiscaliteit wil 'vergroenen'. Concreet komt dit erop neer dat in de loop van de komende jaren de fiscale aftrek inzak kosten van fossiele brandstofwagens steeds kleiner wordt. Uiteindelijk zou de aftrek zelfs gradueel tot nul herleid worden.
De plannen van de federale regering lijken echter de huidige btw-aftrek niet te raken. Conreet zou dus de komende jaren de btw-aftrek, zoals nu het geval is, bepaald worden in de mate van het beroepsgebruik, vastgesteld volgens een van drie methodes, met een maximum van 50%, en zonder onderscheid tussen auto’s met een verbrandingsmotor en elektrische auto’s. Kortom, er zijn momenteel geen plannen om de regels voor de btw-aftrek op autokosten te wijzigen.