Strikte indieningstermijn voor maandelijkse btw-teruggaaf?
Sinds 1 januari 2020 kunnen starters een eventueel btw-tegoed maandelijks terug krijgen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Sinds 1 januari 2020 kunnen starters een eventueel btw-tegoed maandelijks terug krijgen. Het gaat meer bepaald om btw-plichtige ondernemingen die niet langer dan 24 maanden bestaan. Hierbij wordt gekeken naar de aanvangsdatum zoals die op het btw-formulier 604A (aanvang btw-activiteit) is ingevuld. Voor de maandelijkse btw-teruggave is o.m. vereist dat de starter op maandbasis btw-aangiften indient.
De Btw-Administratie heeft in een circulaire van 11 december 2019 laten verstaan dat starters er zeker voor moeten zorgen dat hun btw-aangiften telkens ten laatste wordt ingediend de 20e van de maand. Ook in de vakantieperiode, waar de zgn. zomerregeling uitstel verleend voor het indienen van btw-aangiften, zou dit strikt worden toegepast.
In een bericht van 17 januari 2020 geeft de FOD Financiën echter te kennen dat de strikte termijnen in acht moeten genomen worden om het voordeel van de snelheid van terugbetaling van de btw-tegoeden te behouden, en dat deze regels voor het overige geen invloed hebben op de reeds bestaande toleranties inzake indiening. Dit staat haaks op de circulaire en verdere verduidelijking van de Btw-Administratie dringt zich op.