Sociale bijdragen en/of uw VAPZ vergeten aan te geven in uw privé-aangifte? Hoe trachten recht te zetten?
In uw aangifte personenbelasting was er een code voorzien waarin u uw aftrekbare sociale bijdragen en eventuele VAPZ-premies moest invullen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Is de aanslag van uw aangifte personenbelasting over inkomstenjaar 2023/aanslagjaar 2024 nog niet gevestigd, dan kan uw dossierbeheerder de fiscus contacteren om de aangifte alsnog aan te passen. Is de aanslag al wel gevestigd, dan kunt u in bezwaar gaan. U heeft daarvoor in principe één jaar de tijd te rekenen vanaf het verzenden van het aanslagbiljet.
Is de bezwaartermijn verstreken, dan kunt u een zgn. ambtshalve ontheffing vragen op grond van een zgn. materiële vergissing. Dat komt in feite op hetzelfde neer als een bezwaarschrift, zij het dat u daarvoor vijf jaar de tijd heeft, te rekenen vanaf 1 januari van het jaar waarin de belasting gevestigd is. Zo kunt u tot eind dit jaar dus nog een ambtshalve ontheffing vragen voor een vergissing in de aangifte van uw inkomsten van 2018 als u het aanslagbiljet in 2020 kreeg. Kreeg u dat aanslagbiljet reeds in 2019, dan is een rechtzetting niet meer mogelijk.
Bij verzoek tot ambtshalve ontheffing kunt u verwijzen naar de rechtspraak en een circulaire: “Het niet invullen van sociale bijdragen is een materiële vergissing. Die bedragen zijn nl. per definitie aftrekbaar en het is dus weinig waarschijnlijk dat het niet invullen een beredeneerde keuze was” (Antwerpen, 23.01.2018). De fiscus stelt in haar circulaire (Ci. RH. 861/633.382, 22.09.2014) dat “vergeten om een fiscaal voordeel in te vullen, terwijl dat voordeel de vorige jaren wel in de aangifte vermeld werd, als een materiële vergissing beschouwd wordt”.