Sinds 1 januari 2021 inkomsten uit zgn. deeleconomie niet langer vrijgesteld van belastingen
Tot en met 31.12.2020 werden bepaalde inkomsten uit de zgn. deeleconomie vrijgesteld van personenbelasting, op voorwaarde dat deze niet meer bedroegen dan € 6.340.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Tot en met 31.12.2020 werden bepaalde inkomsten uit de zgn. deeleconomie vrijgesteld van personenbelasting, op voorwaarde dat deze niet meer bedroegen dan € 6.340. Het gaat om inkomsten uit diensten die een nevenactiviteit zijn, verstrekt aan private natuurlijke personen via een door de overheid georganiseerd of erkend elektronisch platform. Door een arrest van het Grondwettelijk Hof van 23.04.2020 moest men voor de periode vanaf 01.01.2021 een nieuwe regeling uitwerken.
Uit een bericht van de FOD Financiën blijkt nu dat deze inkomsten die sinds 1 januari 2021 worden betaald of toegekend, opnieuw belastbaar zijn tegen een tarief van 20%. Dit tarief wordt echter pas toegepast na een forfaitaire kostenaftrek van 50%. De uiteindelijke belastingdruk bedraagt dus 10%, te vermeerderen met de aanvullende gemeentebelasting. Vanaf 1 februari 2021 zullen de erkende platformen opnieuw bedrijfsvoorheffing moeten inhouden op deze inkomsten.