Plug-in hybrides: fiscale versoepeling voor zelfstandigen met eenmanszaak, maar geen verandering voor btw
Het federale regeerakkoord voorziet een versoepeling voor de fiscale aftrek van plug-in hybrides voor wie onderworpen is aan de personenbelasting (zelfstandigen met een eenmanszaak). Inzake de btw-aftrek zijn er geen wijzigingen op komst.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Voor plug-in hybrides gekocht, geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en eind 2025 geldt dit jaar een maximale fiscale aftrek van 75%. Volgens het regeerakkoord blijft, voor zelfstandigen die onder de personenbelasting vallen (eenmanszaken) die 75% behouden voor plug-in hybrides gekocht, geleased of gehuurd tot eind 2027. Daarna wordt het percentage geleidelijk afgebouwd tot 0%.
Personenwagens gekocht via de vennootschap of door een vennootschap-werkgever vallen uit de boot voor deze uitzonderlijke regeling tot eind 2027. Voor hen blijft het uitdoofscenario voor de aftrekbaarheid van plug-ins, aangeschaft vanaf 1 juli 2023 tot en met 31 december 2025, ongewijzigd. Het aftrekpercentage zal dus vanaf 2026 geleidelijk worden afgebouwd tot 0%.
Op het vlak van btw verandert er niets: het regeerakkoord voorziet geen aanpassing voor de btw-aftrek van (hybride) wagens. De bestaande drie methodes (rittenadministratie, forfaitaire aftrek, semi-forfaitaire aftrek) om het beroepsgebruik (en dus het aftrekpercentage) te bepalen, blijven gelden. Wie bijvoorbeeld altijd het forfaitaire percentage van 35% gebruikte, kan dat blijven doen.