Op vakantie met wagen van vennootschap: fiscale aandachtspunten
Stelt een vennootschap aan haar bedrijfsleider gratis een auto ter beschikking, dan wordt die daarop privé belast via een zgn. voordeel alle aard (VAA).
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Dat VAA is forfaitair en wordt via een zgn. gramformule berekend waarbij rekening wordt gehouden met o.m. de cataloguswaarde, het CO2 -percentage en de ouderdom van de auto. Het VAA kan sowieso niet lager bedragen dan € 1.650 (inkomstenjaar 2025).
Privégebruik in het buitenland heeft op zich geen impact op het VAA. Het aantal privékilometers en of u die in België of in het buitenland aflegt, is immers al lang niet meer van belang.
Wilt u nieuwe autoaccessoires aanschaffen, zoals een fietsenrek, trekhaak of dakkoffer, dan kunt u die kosten gewoon laten betalen door uw vennootschap. Daardoor zal uw VAA wel licht stijgen. Opties en accessoires maken immers deel uit van de zgn. cataloguswaarde van de auto op basis waarvan het VAA berekend wordt, ook als ze pas later aangebracht worden (FAQ VAA auto, nr. 30). De zgn. leeftijdscorrectie (maximaal 5 × 6% per jaar sinds de eerste inschrijving) mag u wel toepassen op de cataloguswaarde inclusief die accessoires waardoor uw VAA wat lager uitvalt.
Betaalt uw vennootschap ook de péage in het buitenland, dan wordt het effectief betaalde bedrag beschouwd als een extra belastbare bezoldiging en wordt u er ook als dusdanig privé op belast. Deze kosten zijn immers niet begrepen in uw privé belastbaar voordeel gratis auto.