Online personeelsreceptie volledig fiscaal aftrekbaar volgens minister
Door de coronacrisis is de kans reëel dat een personeelsreceptie online plaats vindt en elke werknemer thuis een hapje en een drankje afgeleverd krijgt om te nuttigen tijdens de bijeenkomst online.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Door de coronacrisis is de kans reëel dat een personeelsreceptie online plaats vindt en elke werknemer thuis een hapje en een drankje afgeleverd krijgt om te nuttigen tijdens de bijeenkomst online. Aan de minister van Financiën werd gevraagd hoe dat fiscaal verwerkt wordt. In zijn antwoord op 16.09.2021 stelt de minister dat het voor de werknemer in kwestie een vrijgesteld sociaal voordeel is en dus niet belastbaar.
De minister wijst er ook op dat de uitgaven die een werkgever doet voor het verstrekken van dat sociaal voordeel in principe niet fiscaal aftrekbaar zijn, maar dat daarvan kan afgeweken worden zo aan een aantal voorwaarden voldaan is. De minister verwijst nl. naar een uitzondering dat ook van toepassing is op een online personeelsreceptie. De kosten van personeelsrecepties (online of fysiek) zijn volledig aftrekbaar als ze o.m. worden gemaakt ter gelegenheid van Sinterklaas, Kerstmis, Nieuwjaar of een patroonsfeest (slechts één receptie per belastbaar tijdperk), en de uitgaven een geringe waarde (max. € 40 incl. btw) hebben per genieter en gedaan zijn voor het volledige personeel (en dus niet voor een welbepaalde personeelcategorie of alleen voor de bedrijfsleiders), aldus de minister.