Onbelast bijverdienen ongrondwettig verklaard
Voor inkomsten uit verenigingswerk, occasionele diensten tussen burgers of diensten van de deeleconomie bestond er sinds een tweetal jaar een fiscaal gunstregime.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Voor inkomsten uit verenigingswerk, occasionele diensten tussen burgers of diensten van de deeleconomie bestond er sinds een tweetal jaar een fiscaal gunstregime. Concreet hield deze regeling in dat zelfstandigen, werknemers, ambtenaren en gepensioneerden onder bepaalde voorwaarden een bedrag van € 6.340 (aanslagjaar 2021) konden bijverdienen zonder hierop personenbelasting, btw of sociale zekerheidsbijdragen verschuldigd te zijn.
Tegen deze regeling werd bezwaar ingediend door verschillende beroepsorganisaties en vakbonden. Wie immers als werknemer of zelfstandige dezelfde activiteiten uitoefent, moet wel belastingen betalen. Het Grondwettelijk hof heeft de regeling dan ook ongrondwettig bevonden omdat ze in strijd is met het beginsel van gelijkheid en niet-discriminatie.
Het Hof tempert wel de onmiddelijke gevolgen voor personen die onbelast bijverdienen door het fiscale gunstregime te handhaven voor de activiteiten die gepresteerd worden tot en met 31 december 2020. Men zal dus pas vanaf inkomstenjaar 2021 geen gebruik meer kunnen maken van deze regeling.