Nieuwe voorwaarden teruggaaf btw-tegoed vanaf 01.01.2025
Heeft u een btw-tegoed, dan wordt dat overgedragen naar het volgende aangiftetijdvak.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Wilt u uw btw-tegoed terug, dan moet u dat uitdrukkelijk vragen aan de Btw, door in uw kwartaal-btw-aangifte het vakje ‘Aanvraag om terugbetaling’ aan te kruisen.
U krijgt dan het volledige openstaande btw-tegoed terug, dus niet enkel het tegoed zoals dat blijkt uit de ingediende btw-aangifte zelf, maar ook het tegoed dat nog openstaat op de btw-rekening-courant. Er gelden wel een aantal voorwaarden. Uw btw-aangifte waaruit uw btw-tegoed blijkt, moet vooreerst tijdig ingediend zijn. Daarnaast moeten alle vorige btw-aangiften ook ingediend zijn op de indieningsdatum van de btw-aangifte waaruit het btw-tegoed blijkt. Ten slotte moet uw tegoed als kwartaalaangever minstens € 400 bedragen (€ 50 aan het einde van het jaar).
Vanaf 01.01.2025 wijzigt er het een en ander. In de eerste plaats kan uw verzoek tot terugbetaling alleen nog betrekking hebben op het btw-tegoed van de betrokken btw-aangifte. Eventuele gecumuleerde overschotten op uw btw-rekening-courant moet u desgevallend afzonderlijk terugvragen via het MyMinfinportaal.
Daarnaast zal een btw-kwartaal-tegoed nog maar worden terugbetaald wanneer: alle btw-aangiften van de laatste zes maanden op tijd zijn ingediend én de teruggave minstens € 50 bedraagt. Is dat in orde, dan krijgt u uw btw-tegoed terug binnen een termijn van maximaal drie maanden na het aangiftetijdvak van de btw-aangifte waarin om teruggaaf is verzocht (wet van 12.03.2023, BS 23.03.2023). Het desbetreffende KB moet nog gepubliceerd worden.