Nieuw modelattest voor zgn. taxshelter
Wie een geldelijke inbreng doet in een startende onderneming of zgn. groeibedrijf en daarvoor nieuwe aandelen krijgt, kan daarvoor privé een belastingvermindering ontvangen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Wie een geldelijke inbreng doet in een startende onderneming of zgn. groeibedrijf en daarvoor nieuwe aandelen krijgt, kan privé een belastingvermindering ontvangen. De belastingvermindering bedraagt 30% of 45% naargelang het resp. een kleine vennootschap of zgn. microvennootschap betreft. Voor een inbreng in een groeibedrijf is de belastingvermindering steeds 25%. De investeringen mogen per persoon en per belastbaar tijdperk niet meer dan € 100.000 bedragen. De startende onderneming mag op moment van de investering niet ouder zijn dan 4 jaar.
Op moment dat de nieuwe aandelen worden verworven in een startende vennootschap, moet deze een attest uitreiken aan de investeerder/aandeelhouder. Daarenboven moet de vennootschap vier opeenvolgende jaren vóór 31 maart, volgend op jaar van de verwerving van de aandelen een attest uitreiken waarin zij bevestigt dat de investeerder nog in het bezit is van de aandelen op 31 december van het aanslagjaar. Op 28 januari 2020 heeft de FOD Financiën daarvoor op haar website een nieuwe modelattest 281.85 gepubliceerd, die echter niet verplicht moet gebruikt worden (https://financien.belgium.be/sites/default/files/downloads/116-modelattesten-20200131.pdf).