Minimumbezoldiging voor verlaagd tarief vennootschapsbelasting bedraagt € 51.000 voor aanslagjaar 2027 (boekjaar 2026 of 2026/2027)
Een kleine vennootschap kan onder bepaalde voorwaarden genieten van het verlaagde tarief van 20% in de vennootschapsbelasting op de eerste schijf van € 100.000 winst, in plaats van het standaardtarief van 25%.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Een van die voorwaarden is de zgn. minimumbezoldigingsvoorwaarde. De vennootschap moet aan ten minste één bedrijfsleider-natuurlijke persoon een minimale bezoldiging toekennen.In het kader van de hervorming van de personenbelasting wordt die minimumbezoldiging verhoogd (voor aanslagjaar 2026 bedroeg deze € 45.000) en voortaan jaarlijks geïndexeerd.
Voor aanslagjaar 2027 (boekjaar 2026 of 2026/2027) bedraagt de geïndexeerde minimumbezoldiging € 51.000, en dus niet € 50.000 zoals eerder werd gecommuniceerd. Dit verschil komt omdat de indexatie op het basisbedrag al voor inkomstenjaar 2026 (aanslagjaar 2027) toegepast wordt. Omdat de minimumbezoldiging voortaan jaarlijks wordt geïndexeerd, kan het vereiste bedrag ook de volgende aanslagjaren verder wijzigen.
Concreet moet de bezoldiging om van het verlaagde tarief in de vennootschapsbelasting te genieten voor aanslagjaar 2027 (boekjaar 2026 of 2026/2027) minstens gelijk zijn aan:
- € 51.000; of
- het belastbare resultaat van de vennootschap, wanneer dat lager is dan € 51.000.