Interesten op uw spaarboekje tot € 1.050 niet belast in 2025
In België is de interest op een gereglementeerde spaarrekening tot € 1.050 (inkomstenjaar 2025) per belastingplichtige vrijgesteld van roerende voorheffing (rv). Vorig jaar (2024) bedroeg het vrijgestelde bedrag € 1.020.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Als de rekening op twee namen staat, verdubbelt het vrijgestelde bedrag tot € 2.100. Zodra het totaal van de ontvangen rente de vrijstellingsgrens overschrijdt, wordt het deel daarboven belast tegen 15% rv.
Het bedrag dat u onbelast op uw spaarrekening kunt laten staan, hangt af van de rente die uw spaarrekening biedt. Stel dat uw spaarrekening een totale rente (basisrente + getrouwheidspremie) van 0,90% biedt, dan moet u een bedrag van € 116.666,67 op die rekening hebben staan om € 1.050 rente te genereren.
Het heeft echter geen nut om extra spaargeld over meerdere rekeningen te verdelen. De vrijstelling geldt immers per persoon en niet per rekening. Het totaal van uw rente-inkomsten wordt dus opgeteld, ongeacht bij welke bank uw spaargeld staat. Heeft u meerdere rekeningen en komt uw totale rente boven de € 1.050 uit, dan moet u dat zelf aangeven in uw belastingaangifte.