Interesten ontvangen van de fiscus
Als een belastingplichtige belastingen moet teruggeven die betaald werden, maar eigenlijk niet verschuldigd waren, moet de fiscus ook zgn. moratoriuminteresten betalen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Als de fiscus belastingen moet teruggeven die betaald werden, maar eigenlijk niet verschuldigd waren, moet de fiscus ook zgn. moratoriuminteresten betalen. Dat doet zich voor in de situatie waarin een belastingplichtige een aanslag betaald heeft, maar een bewaar of verzoek tot ambtshalve ontheffing indient en (gedeeltelijk) gelijk krijgt.
Vroeger werden die interesten automatisch toegekend, maar sinds 01.01.2018 moet de fiscus eerst in gebreke gesteld worden. De interesten (2% voor 2019) lopen dan vanaf de eerste dag van de maand na de ingebrekestelling. Het bezwaar waarmee u de ten onrechte betaalde belasting aanvecht, geldt als ingebrekestelling. Bovendien is dat ook zo als u in het bezwaar niet uitdrukkelijk om moratoriuminteresten vraagt. Dat heeft de fiscus in een circulaire van 14.10.2019 bevestigt.