Hogere forfaitaire kilometervergoeding voor kwartaal twee van 2026: bedrag voor april en mei bekend
In het kader van de energiesteunmaatregelen wordt de forfaitaire kilometervergoeding voor beroepsmatige verplaatsingen met de eigen wagen tijdelijk verhoogd.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Het gaat om de forfaitaire onkostenvergoeding die werkgevers of vennootschappen kunnen toekennen aan werknemers en bedrijfsleiders die hun privéwagen gebruiken voor professionele verplaatsingen.
Eerder was de kilometervergoeding voor het tweede kwartaal 2026 vastgelegd op € 0,4327 per beroepsmatige km. Voor april 2026 wordt dit bedrag nu verhoogd naar € 0,4571 per beroepsmatige km en voor mei 2026 naar € 0,4841 per beroepsmatige km.
Vergoedingen tot dat maximumbedrag blijven vrij van belastingen en sociale bijdragen. Het bedrag dat zal gelden voor juni 2026 is voorlopig nog niet bekend.
De fiscus liet alvast weten dat ook wie werkt met de jaarlijkse kilometervergoeding, deze tijdelijke bedragen mag gebruiken voor de periode van 1 april 2026 tot en met 30 juni 2026. Dat blijkt uit een recente circulaire. De RSZ heeft daarentegen laten weten dat zij deze tolerantie niet volgt voor wie het jaarbedrag toepast en dat de werkgevers zich dus moeten houden aan het jaarbedrag van € 0,4449 per km.