Hoeveel interest aan eigen vennootschap vragen in 2021?
Wie geld leent aan zijn eigen vennootschap, mag interesten vragen op die lening.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Wie geld leent aan zijn eigen vennootschap, mag interesten vragen op die lening. Er ontstaat dan een rekening-couranttegoed ten aanzien van de vennootschap. De vennootschap mag die interesten fiscaal in mindering brengen voor zover die interesten marktconform zijn. Sinds 2020 bestaat er een duidelijke norm voor de interest die op dit tegoed mag toegekend worden, namelijk de door de NBB bekendgemaakte MFI-rentevoet van november van het voorgaande jaar, verhoogd met 2,5%. Dit tarief wordt beschouwd als markconform.
De MFI-rentevoet van november 2020 is intussen bekend, en bedraagt 1,57%. De maximale interest die u op uw rekening-couranttegoed mag aanrekenen bedraagt voor 2021 dus 4,07% (1,57% + 2,5%). In 2020 bedroeg het tarief 4,06%, het gaat dus om een lichte stijging met 0,01%. Worden er toch meer interesten aangerekend, dan wordt het overdreven deel geherkwalificeerd in dividenden die fiscaal niet aftrekbaar zijn voor de vennootschap.