Gebouw afschrijven op 33 jaar of korter?
Wanneer een belastingplichtige een actief aanschaft dat in de loop van de tijd een waardevermindering ondergaat, mag hij dit actief via afschrijvingen in kosten nemen.
-
Voorafbetaling (VA3)
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
De fiscus aanvaardt voor de meeste soorten activa forfaitaire afschrijvingstermijnen. Volgens de zgn. administratieve commentaar op het WIB 92 wordt een afschrijving over 20 jaar voor een industrieel gebouw als redelijk beschouwd, voor een handels- of kantoorgebouw is dat 33 jaar (Comm. IB 61/120, 123-124).
Die commentaar is echter geen wet, maar enkel de interpretatie van de wet door de fiscus. Wat een redelijke afschrijvingstermijn is, hangt af van de concrete omstandigheden. Is het gebouw bv. al 25 jaar oud alvorens uw onderneming het koopt, dan is een kortere afschrijvingstermijn (bv. op 20 jaar) fiscaal verdedigbaar.
Wilt u sneller afschrijven, dan moet u wel een snellere waardevermindering kunnen aantonen, bv. met een verslag van een expert. De bewijslast ligt immers bij de belastingplichtige.