Fiscaal co-ouderschap of onderhoudsgeld aftrekken: wat is het voordeligst?
Bent u gescheiden, verblijven uw kinderen beurtelings bij beide ouders en betaalt u onderhoudsgeld? Dan kunt u in uw aangifte personenbelasting in principe kiezen tussen fiscaal co-ouderschap en de aftrek van onderhoudsuitkeringen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Bij fiscaal co-ouderschap wordt de verhoging van de belastingvrije som voor kinderen ten laste gelijk verdeeld tussen beide ouders. Elke ouder krijgt dus de helft van het belastingvoordeel. Dat kan alleen als de huisvesting van de kinderen gelijkmatig verdeeld is en dit uitdrukkelijk is vastgelegd in een vonnis of in een geregistreerde of door de rechter gehomologeerde overeenkomst.
Betaalt u onderhoudsgeld voor uw kinderen, dan kunt u ervoor kiezen om die onderhoudsuitkeringen fiscaal in aftrek te brengen. Kiest u voor die aftrek, dan heeft u geen recht meer op de helft van de belastingvrije som.
Deze aftrek is voor inkomstenjaar 2025 beperkt tot 70% van de betaalde onderhoudsuitkeringen. Dat percentage daalt de komende jaren verder naar 60% voor inkomstenjaar 2026 en 50% voor inkomstenjaar 2027.
De aftrek van onderhoudsgeld zal voor inkomstenjaar 2025 doorgaans voordeliger zijn zodra het betaalde onderhoudsgeld hoger ligt dan:
- € 800 bij één kind;
- € 2.200 bij twee kinderen;
- € 4.900 bij drie kinderen.
Welke keuze het voordeligst is, hangt niet alleen af van het bedrag van het onderhoudsgeld, maar ook van uw inkomen. Bespreek daarom met uw dossierbeheerder welke optie in uw concrete situatie het meeste belastingvoordeel oplevert.