Federaal regeerakkoord: e-Box enterprise mogelijks verplicht vanaf 2026
Sinds 2018 kunt u gebruikmaken van de eBox, de digitale brievenbus van de overheid.
-
Voorafbetaling (VA3)
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Er is een eBox voor ondernemingen (de ‘e-Box Enterprise’ genoemd), die dient voor de communicatie met de fiscus, de RSZ, het gewest, de stad.
In het federaal regeerakkoord staat dat het gebruik van de e-Box Enterprise verplicht zou worden vanaf 2026. Oorspronkelijk zou deze verplichting al ingegaan zijn op 1 januari 2025.
U kunt uiteraard ook nu al uw e-Box Enterprise activeren. Daarvoor gaat u naar volgende link. Activatie is mogelijk met uw eID, via itsme of een andere digitale sleutel.
Hou er wel rekening mee dat na de activering u geen communicatie op papier meer ontvangt en het niet meer mogelijk is om de eBox te deactiveren. Uw dossierbeheerder kan de activering weliswaar niet in uw plaats doen, maar u kunt hem wel toegang verlenen tot de eBox als ‘gebruiker’.