Eindejaarsgeschenk beroepsrelaties fiscaal interessant houden
In principe is een eindejaarsgeschenk dat u aan uw klant, leverancier of tussenpersoon geeft, voor 50% fiscaal aftrekbaar, voor zover de waarde ervan niet hoger is dan € 250 (incl. btw).
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Geeft u meer dan € 250, dan is dit geschenk voor de fiscus een voordeel alle aard, waarvoor u een fiche 281.50 moet opstellen en waarop uw zakenpartner dan privé belast wordt.
Reclameartikelen zoals pennen, sleutelhangers, kalenders, paraplu’s, ... zijn echter voor de volle pot fiscaal aftrekbaar. Het reclameartikel moet wel een geringe waarde hebben en de benaming van uw onderneming moet er opvallend en blijvend op staan. Wijn, champagne, pralines, enz. verpakt in een doos met het logo of de naam van uw onderneming op, komen daarentegen niet in aanmerking voor de 100%-aftrek (maar 50% aftrek), ook niet als ze een geringe waarde hebben.
De btw op een geschenk is voor 100% recupereerbaar als het geschenk minder dan € 50 (excl. btw) kost. Koopt u dus een cadeau van € 50 excl. btw, dan is de btw helemaal niet te recupereren. De btw op reclameartikelen is wel 100% aftrekbaar. De btw is echter niet recupereerbaar voor rookwaren en geestrijke dranken (> 22°). Voor wijn, porto en champagne kunt u dus wel 100% btw recupereren, zolang u maar onder de € 50 (excl. btw) blijft.