Eindejaarsdiner of receptie voor klanten
Met een klant uit eten gaan met nieuwjaar of liever een eindejaarsreceptie met catering organiseren? Voor de fiscus is dat niet hetzelfde: restaurantkosten en receptiekosten worden anders behandeld, zowel in de inkomstenbelastingen als in de btw.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Restaurantkosten zijn de kosten van maaltijden en drank in een restaurant (dit gaat verder dan het klassieke restaurant, bv. pizzeria, frituur…). In de inkomstenbelastingen zijn zulke beroepsmatige restaurantkosten in de regel maar gedeeltelijk aftrekbaar, nl. voor 69%. U moet wel kunnen aantonen dat het om een professioneel etentje gaat. De btw op restaurantkosten is in principe nooit aftrekbaar via de btw-aangifte.
Organiseert u daarentegen een eindejaarsfeest of nieuwjaarsreceptie met catering voor klanten, dan gaat het om receptiekosten. In de inkomstenbelastingen zijn deze receptiekosten in principe maar voor 50% aftrekbaar als beroepskost (art. 53, 8° WIB 92), zelfs als het evenement een duidelijke publicitaire bedoeling heeft, zoals de voorstelling van een nieuw product.
Ook voor de btw worden zulke klantenrecepties normaal gezien als “kosten van onthaal” beschouwd, waardoor de btw niet aftrekbaar is via de btw-aangifte (art. 45, §3, 4° W.Btw). Maar als het duidelijk een receptie ter promotie van uw product of dienst is, kan de fiscus de uitgave als publiciteitskost aanvaarden en is de btw wel 100% aftrekbaar via uw btw-aangifte.