E-facturering verplicht vanaf 1 januari 2026: technische vereisten
Vanaf 1 januari 2026 wordt e-facturatie verplicht voor handelingen die in België plaatsvinden tussen btw-plichtigen. Het recent gepubliceerde koninklijk besluit (KB) van 8 juli 2025 bepaalt de technische vereisten en sancties.
-
Voorafbetaling (VA3)
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Zoals reeds eerder gecommuniceerd, zullen ondernemingen vanaf 1 januari 2026 verplicht zijn om gestructureerde elektronische facturen via het Europese PEPPOL-netwerk uit te wisselen.
Het KB bevestigt dat Peppol BIS het standaardformaat wordt voor het gestructureerd elektronisch factureren. Andere formaten mogen enkel onder strikte voorwaarden gebruikt worden.
Verder wijzigt het KB de afrondingsregels voor btw op facturen. Afronding zal niet langer per lijn (bv. per product of dienst) of btw-tarief toegelaten zijn, enkel het totaalbedrag van de btw mag afgerond worden.
Bovendien voorziet het KB zware boetes voor wie niet tijdig over de juiste technische middelen beschikt om elektronisch te factureren. Deze boetes lopen op bij herhaalde overtredingen: € 1.500 bij een eerste inbreuk, € 3.000 bij een tweede overtreding en € 5.000 bij volgende overtredingen. Bestaande sancties voor het niet, onvolledig of onregelmatig factureren, blijven daarnaast ook gelden.