Dienstencheques in Brussel vanaf 2026: wat verandert er voor u?
Sinds 1 januari 2026 is het Brusselse dienstenchequesysteem aangepast. De bedoeling is om het werk van huishoudhulpen beter te waarderen.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
De prijs van een dienstencheque stijgt: voor de eerste 300 cheques betaalt u voortaan € 11,40 (in 2025: € 10,20) per stuk, en voor cheques 301 tot 500 betaalt u € 14,00 (in 2025: € 12,40).
Personen met een handicap en ouders van een minderjarig kind met een handicap kunnen tot 1.000 cheques per jaar aan € 11,40 verkrijgen. Hiernaast hebben gebruikers die genieten van moederschapshulp recht op 105 cheques per jaar aan hetzelfde tarief, gedekt via hun sociaal verzekeringsfonds.
Het fiscale voordeel voor alle dienstencheques die u sinds 1 januari 2026 aankoopt verdwijnt: uw fiscaal attest in 2027 zal dus geen belastingvermindering meer vermelden. Voor cheques die u in 2025 kocht, blijft de belastingvermindering wel gelden en die zal nog te zien zijn op het attest van 2026.
Ten slotte wordt het plafond op administratieve kosten afgeschaft: erkende ondernemingen mogen bijkomende en redelijke kosten aanrekenen.
Wat blijft hetzelfde? U kunt nog altijd maximaal 500 dienstencheques per jaar bestellen en elke cheque blijft 6 maanden geldig. Cheques die u in 2025 kocht, kunt u ook in 2026 blijven gebruiken.