Circulaire over thuiswerk gepubliceerd
Een werkgever kan aan zijn werknemer(s) een fiscaal interessante onkostenvergoeding toekennen voor hun thuiswerk.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Een werkgever kan aan zijn werknemer(s) een fiscaal interessante onkostenvergoeding toekennen voor hun thuiswerk. Werknemers worden immers niet belast op de terugbetaling ervan door hun werkgever. Om discussie met de fiscus te vermijden zochten werkgevers vaak zekerheid bij de zgn. Rulingcommissie. Midden juli 2020 heeft de fiscus echter zelf een circulaire gepubliceerd die sinds 1 maart 2020 geldt en die de toepassingsmodaliteiten voor zo’n forfaitaire thuiswerkvergoeding uiteenzet.
De werknemer moet o.m. effectief regelmatig en structureel aan thuiswerk doen. Concreet betekent dat dat de werknemers minstens 5 werkdagen per maand thuiswerk moet verrichten. De forfaitaire vergoeding mag daarenboven maximaal 129,48 euro per maand bedragen. De werkgever mag daarbij geen onderscheid maken tussen verschillende functiecategorieën. Alle werknemers die m.a.w. aan regelmatig en structureel thuiswerk doen, moeten hetzelfde bedrag van maximaal 129,48 euro per maand ontvangen. De werkgever moet ook steeds nominatieve lijsten ter beschikking hebben met de werknemers die voor een bepaald aanslagjaar de forfaitaire thuiswerkvergoeding ontvangen. De werkgever moet tevens de forfaitaire vergoeding verantwoorden aan de hand van individuele fiches.