Btw-aangifte vierde kwartaal (pas) tegen 25.01.2025 indienen
De Wet tot modernisering van de btw-ketting (Wet van 12.03.2023, BS 23.03.2023) maakt dat er vanaf 2025 het een en ander wijzigt inzake de btw.
-
Voorafbetaling (VA3)
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Als btw-kwartaalaangever zal u in principe tijd hebben tot de 25ste in plaats van de 20ste van de maand volgend op het kwartaal. Als uit uw kwartaalaangifte blijkt dat u btw moet betalen, dan krijgt u trouwens ook voor de betaling die vijf dagen extra de tijd, dus tot de 25ste.
Dat geldt ook al voor uw btw-aangifte van laatste kwartaal 2024. Dat blijkt immers uit de zgn. btw-kalender van de FOD Financiën. Uw btw-aangifte voor de maanden oktober-november-december 2024 moet m.a.w. uiterlijk 25.01.2025 ingediend zijn bij de Btw. Als er btw verschuldigd is, moet die ook uiterlijk 25.01.2025 betaald zijn. Voor btw-maandaangevers blijft de 20ste wel de deadline en dat zowel voor de aangifte als voor de betaling van de btw.