Bezwaar indienen tegen uw kadastraal inkomen?
U heeft misschien gehoord dat als uw kadastraal inkomen (ki) wordt vastgelegd of herzien het kan lonen om hier bezwaar tegen aan te tekenen. Waarom tekent u beter toch niet automatisch bezwaar aan?
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Het kadastraal inkomen is een geschatte nettohuurwaarde van een onroerend goed en vormt onder meer de basis voor de berekening van de onroerende voorheffing. Een hoger ki kan er dus toe leiden dat u meer onroerende voorheffing moet betalen.
Vooral bij nieuwbouw kan het ki te hoog zijn omdat het kadaster zich baseert op de bouwplannen. Staat daarop bijvoorbeeld een veranda of carport die uiteindelijk niet gebouwd werd, dan kan die toch in de berekening van het ki opgenomen zijn. Vermoedt u een fout, controleer dan eerst op welke gegevens het ki werd gebaseerd, bijvoorbeeld hoeveel vierkante meter meegeteld werd. Als eigenaar kunt u daarvoor gratis via MyMinfin een kopie van de kadastrale schattingsdocumentatie van uw pand opvragen. Zo ziet u bijvoorbeeld hoeveel vierkante meter werd meegeteld.
Die controle is belangrijk, want bezwaar maken kan ook nadelig uitvallen. Blijkt bijvoorbeeld dat bepaalde bijgebouwen nog niet bij het kadaster bekend zijn, dan kan een nieuwe beoordeling juist tot een hoger ki leiden.
Besluit u toch bezwaar te maken, dan moet dat binnen twee maanden, die termijn begint te lopen vanaf de derde werkdag na verzending van de kennisgeving van het ki. Sinds juni 2026 gebeurt dit via gewone brief en dus niet langer aangetekend. Het bezwaar moet daarentegen nog wel per aangetekende brief naar de bevoegde dienst van het kadaster en u moet zelf een alternatief ki voorstellen.