Belastingkrediet bij afgelaste evenementen: verklaring bij aangifte verduidelijkt
Vennootschappen die kosten hebben gemaakt voor evenementen met een commercieel karakter, zoals een theatervoorstelling, een kerstmarkt die aanvankelijk zouden doorgaan tussen 1 oktober 2021 en 28 januari 2022, maar die door de opgelegde overheidsmaatregelen in kader van Corona toch niet hebben plaatsgevonden, kunnen daarvoor terugvallen op een belastingkrediet van 25%.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Vennootschappen die kosten hebben gemaakt voor evenementen met een commercieel karakter, zoals een theatervoorstelling, een kerstmarkt die aanvankelijk zouden doorgaan tussen 1 oktober 2021 en 28 januari 2022, maar die door de opgelegde overheidsmaatregelen in kader van Corona toch niet hebben plaatsgevonden, kunnen daarvoor terugvallen op een belastingkrediet van 25%. De uitgaven kunnen immers niet onmiddellijk gerecupereerd worden omdat ze niet kunnen afgezet worden tegen de inkomsten van het evenement, vermits dat werd afgelast.
In principe zouden dergelijke kosten pas later kunnen gerecupereerd worden via de aftrek van overgedragen verliezen, maar dat kan in tussentijd leiden tot liquiditeitsproblemen. De wetgever is daaraan tegemoetgekomen bij wet van 14 februari 2022 doordat vennootschappen in dat verband kunnen opteren voor een belastingkrediet waarbij de kosten dan onmiddellijk omgezet worden in fiscaal niet-aftrekbare uitgaven. Concreet zal het belastingkrediet dan onmiddellijk verrekend worden met de vennootschapsbelasting. De regeling is van toepassing op de vanaf 1 januari 2021 gedane uitgaven tijdens een belastbaar tijdperk dat verbonden is met het aanslagjaar 2022. Bij vennootschappen die hun boekjaar per kalenderjaar voeren, kan het dus enkel gaan om de in 2021 gedane uitgaven.
Het belastingkrediet is tevens afhankelijk van een aantal formele voorwaarden. Zo moet er een verklaring bij de aangifte vennootschapsbelasting gevoegd worden die een aantal vermeldingen dient te bevatten, die bij KB van 10 mei 2022 (BS 18 mei 2022) werden vastgelegd. Het gaat om o.m. een lijst van evenementen waarvoor het belastingkrediet wordt aangevraagd, alsook een opsomming van de aard van de uitgaven opgesplitst per evenement.