Aangifte personenbelasting met specifieke inkomsten: uiterlijk indienen tegen 16 oktober 2026!
De uiterste indieningstermijn voor de aangifte in de personenbelasting (PB) via Tax-on-web, wanneer specifieke inkomsten moeten aangegeven worden, is vastgesteld op 16 oktober 2026.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
U dient dan een zogenaamde complexe aangifte in. Dit betekent dat:
- u inkomsten als zelfstandige of buitenlandse beroepsinkomsten heeft (winsten en/of baten, bezoldigingen van bedrijfsleiders, bezoldigingen van meewerkende echtgenoten (wettelijk samenwonenden) en/of buitenlandse beroepsinkomsten); of
- u dit jaar voor het eerst één van de volgende zaken aangeeft:
- een in het buitenland gelegen onroerend goed;
- ontvangen onderhoudsgeld van een persoon in het buitenland of onderhoudsgeld betaald aan een persoon in het buitenland;
- een lening aangegaan in het buitenland;
- een juridische constructie;
- en/of de toepassing van het bijzondere belastingstelsel voor ingekomen belastingplichtigen/onderzoekers; of
- u vorig jaar een juridische constructie aangegeven heeft.
Uw dossierbeheerder moet deze aangifte uiterlijk op 16 oktober 2026 via Tax-on-web indienen.